Forum Rijkswacht - Gendarmerie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Forum Rijkswacht - Gendarmerie

Forum voor de oudgedienden van de Rijkswacht - Forum pour les anciens de la Gendarmerie
 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

 

 Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast




Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting Empty
BerichtOnderwerp: Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting   Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting Emptyma aug 02, 2010 6:44 pm

Goedenavond,

Ik ben Ilse, kleindochter van een Rijkswachter, en had een vraagje.
Boven op de zolder hebben wij een grote zwarte kist staan. Deze behoorde toe aan mijn grootvader en daarna aan mijn oom die ook rijkswachter was.
Volgens mijn vader maakte dit deel uit van de standaard uitrusting.

De kist is volledig zwart met bovenop het deksel naam en stamnr. In dit geval van mijn oom, voordien zou de naam van mijn grootvader erop gestaan hebben.
Vanbinnen aan het deksel hangen 3 opbergzakjes, de manier waarop doet mij vermoeden dat de kist normaal op zijn kant moet staan (zoals een kast). Er zitten ook plankjes aan de kast om, weer volgens mij, planken op te leggen om dan te gebruiken als legplanken...

Foto's staan hieronder.

Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting IMG_0951

Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting IMG_0953

Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting IMG_0950

Ik zou het heel tof vinden moest iemand hier meer over weten.

Mijn grootvader was Albert Adriaansen, stamnr. 84435/24211 (???), Ie Wachtmeester te Lier. Overleden op 3 januari 2007 te Berlaar.

Alvast bedankt !

Ilse
Terug naar boven Ga naar beneden
Leon De Winter

Leon De Winter


Aantal berichten : 155
Leeftijd : 77
Woonplaats : Zulte
Registration date : 30-12-08

Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting   Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting Emptydi aug 03, 2010 5:09 am

Deze koffer was in die zin "standaard uitrusting" dat een Rijkswachter er zelf moest voor zorgen dat hij over een dergelijke koffer beschikte.
Hij kon die zelf maken of laten maken. Vermoedelijk waren de afmetingen bepaald en moest de kleur langs buiten zwart zijn. Het was ook handig dat de naam en stamnummer er op vermeld waren doch dit zie ik enkel in de latere periode.

De koffer was bedoeld om er de uitrusting in op te bergen doch, rechtstaande was het ook een soort kleerkast. Handig in de kazernes waar men nog over onvoldoende kleerkasten of ander meubilair beschikte. Hij was nog handiger bij afdelingen in andere eenheden. Eens ter plaatse had men onmiddellijk de beschikking over een kleerkast.

Deze koffer met het vermelde stamnummer moet nog in 1963 in gebruik geweest zijn. Korte tijd nadien is hij vervangen door een metalen koffer. Gelijk voor iedereen: groene kleur, met naam en stamnummer erop. Te betalen door de Rijkswachter. "Mieleke ..." was de leverancier.


Een dergelijke koffer was geen "alleenrecht" voor de Rijkswachters. Hij bestond in diverse modellen en grootten. Je kon hem in de meeste gezinnen op zolder vinden. Mogelijks gebruikt bij een reis. Ook in kloosters en in pensionaten was hij in gebruik.
Terug naar boven Ga naar beneden
SOOI

SOOI


Aantal berichten : 33
Leeftijd : 96
Woonplaats : UKKEL
Registration date : 14-04-09

Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting Empty
BerichtOnderwerp: de houten kist .   Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting Emptywo aug 04, 2010 2:40 pm

Bij het bekijken van de houten koffer (foto's ) veronderstel ik dat deze niet specifiek tot de " uitrusting " van een rijkswachter behoorde.Mijn ouders hadden reeds eenzelfde houtenkoffer,....... en dan spreek ik van de jaren 1930 en verder.Mijn moeder zou deze koffer bekomen hebben van haar ouders als een soort - uitzet - huwelijksgeschenk.Als ik de rijkswacht vervoegd heb in 1948 ,werd er van ons,rekruten,geeist dat wij dienden te zorgen voor " een koffer " die men kon afsluiten door middel van een slot of hangslot.Vermoedelijk bestond er nog geen officieel reglement hieromtrent,........ en werd ons aangeraden bij " MIELEKE " ( den d..... ) te gaan die z'n winkel in Elsene - kazernebuurt uitbaatte.Die verkocht dan metalen koffers - donkergroene kleur - en afsluitbaar bij middel van hangslot.Deze handige koffer werd door onze " chefs" aanvaard,maar diende wel voorzien te zijn van naam en stamnr. in witte letters en cijfers.( Ik heb " mijn koffer " nu nog steeds in gebruik ). Wink

Mvg - Sooi.

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting   Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Kist - behoorde deze tot de standaard uitrusting
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Forum Rijkswacht - Gendarmerie :: Logistiek - Logistique-
Ga naar: